Odpovedať na komentár

"Cibuľa" alias "Gebuľa"

Včera večer sme so synom pozerali rozprávky, mnohé sú na jeho vek (21 m.) asi príliš náročné, akiste im zatiaľ nerozumie (určite nie všetkému), no v tomto období sa mu pravdepodobne rozširuje slovná zásoba a je veľmi zaujímavé sledovať, ako. Denno-denne aj tridsaťkrát za deň (podľa toho, koľko času sme vonku a koľko venuje iným činnostiam) sleduje rovnaké scény z rôznych rozprávok, vyžaduje od nás, aby sme ich zas a znova púšťali dokola. Momentálne sú najpopulárnejšie "Teta vláčik ide" a "Traktor zľakol", nedokáže slová vysloviť čisto a ani spoluhlásky "l,r", ale to vôbec neprekáža tomu, aby sme vedeli, čo od nás chce a aby neustále opakoval niektoré slová a slovné spojenia. Robí mu radosť, keď počuje známe slová a s radosťou ich aj opakuje. Alebo zopakuje nové slovo, ktoré započul v rozprávke a to aj tri štyrikrát po sebe. Naposledy sa nám stala zábavná zámena slov "gebuľa" a "cibuľa". So slovom "cibuľa" sa synček zoznámil už dávnejšie, toto slovo mu je dôverne známe a samotný predmet veľmi obľúbený, keďže má momentálne obdobie replikovania nielen slov, ale aj činností a tou je aj šúpanie (nielen cibule, ale najmä tej). Keď však počul v rozprávke slovo "gebuľa", rozbehol sa preč, obyčajne nosí k pozeraniu rozprávok predmety, o ktorých sa tam hovorí, preto sme začudovane s mužom na seba pozerali a čakali, čo za "gebuľu" prinesie. Nakoniec som zistila, že si šiel do chladničky po pórik (v domnení, že je to cibuľa) a opakoval dokola "gebuja, gebuja"...Je zrejmé, že nielenže si zamenil dva predmety na základe vonkajšej podobnosti (pórik a mladá cibuľka), ale aj dve slová, ktoré sa foneticky na seba z veľkej časti podobali a to dvoma slabikami "ci-bu-ľa" a "ge-bu-ľa". Snažili sme sa mu vysvetliť, že cibuľa nie je gebuľa, lenže on bol úplne zamestnaný šúpaním novej "gebule" a opakovaním nového pojmu. V čom možno vidieť replikačnú činnosť mozgu? V replikovaní nového pojmu na základe zvukovej zhody dvoch slov.    

Odpovedať