Viera Sama Harrisa

Pozrime sa teraz na apriorné predpoklady, ktoré stoja za samoľúbym vystúpením Sama Harrisa. Jednak sme už videli, že aby mohol predpokladať to, že možno Boha vedecky vyvrátiť potrebuje Boha absolútneho, no a potom vieru v poznateľnosť sveta. vieru v to, že svet je rozumne usporiadaný.

Ďalšie články viery si ozrejmíme na základe citátov z jeho vystúpenia:

„Jakýkoli bůh, který by nechal miliony dětí trpět a zemřít tímto způsobem... a následně by nechal jejich rodiče v šíleném zármutku, buď nemůže udělat nic pro jejich záchranu, nebo ho to nezajímá.“

Diskusia sa však nevedie o akomkoľvek bohu, ale o Bohu absolútnom, všadeprítomnom, vševedúcom, všemohúcom, nekonečnom. A už tu vidno plytkosť Harrisovej argumentácie. Ako vie, že sú z pohľadu absolútna len dve možnosti: a) Boh nemôže konať a b) Boh sa nezaujíma? Čo tak možnosť c) že je to jeho zámer? A čo iné možnosti, o ktorých nemáme nijakého tušenia, pretože nedokážeme pochopiť absolútno?

Aby mohol Harris predložiť citovaný argument, nevyhnutne predpokladá že na absolútneho Boha platia tie isté pravidlá ako na Harrisa. Že sú si Harris a Boh rovní pred niečím Vyšším ako je absolútno Boha, teda napríklad pred morálnymi kritériami, pred logikou, rozumom, pred čímkoľvek, čomu sa obaja musia podriadiť. Lenže to je v rozpore s a priori absolútna Boha. Logika, morálka a vlastne čokoľvek, čo môže Harris obsiahnuť platí preň, neplatí však pre absolútneho Boha. Harris nie je schopný nijakým spôsobom posúdiť zámernosť Boha, nemá nijaký nástroj na posudzovanie absolútnej zámernosti v jej celej absolútnosti. Každý jeho výrok o absolútne je nepravdivý už principiálne, vrátane tohoto výroku. O absolútne môže vyjadrovať iba svoju vieru v nejakú jeho podobu a v tom je úplne rovnako na tom ako sú iní, ktorí veria v iné podoby absolútna. Vzájomne sa môžu donekonečna presviedčať, že tá ich viera je správna a viera toho druhého je nesprávna. Ale poďme k ďalšiemu citátu:

„A nejhorší na tom je, že spousta těchto lidí, vlastně většina z nich, půjde do pekla, protože se modlí ke špatnému bohu. Zamyslete se nad tím. I když za to sami nemohou, narodili se do špatné kultury. Tím pádem byli vychování v jiné víře. Nepoznali Zjevení. V Indii právě žije 1,2 miliardy lidí. Většinou to jsou hinduisté, většinou vyznávají tzv. "mnohobožství". Nezáleží na tom, jak hodní tito lidé jsou, jsou zatraceni. Pokud se budete modlit k opičímu bohu Hanumanovi, jste zatraceni. Budete v pekle na věčnost mučeni. Existuje pro tohle nějaký, byť jen minimální, důkaz? … Takže Bůh vytvořil kulturní izolaci hinduistů. Vytvořil podmínky jejich smrti kvůli jejich ignoraci Zjevení. A pak za tuto ignoraci vymyslel trest. Jímž je vědomé věčné mučení v ohni.“

Najprv mi nedá si nepovšimnúť rozhorčenosť Sama Harrisa nad pojmom peklo, pretože tomu rozhodne nechýba zábavný kultúrny kontext. Harris si zo všetkých možných kresťanských predstáv o zatratení a spasení vybral tú najprimitívnejšiu a najnaivnejšiu. Odkiaľ ju asi tak má? Nemôžem si pomôcť, ale tuším zdroj v hysterických výstupoch amerických černošských pastorov šialene vykrikujúcich „Hallelujah“ za zvukov stupňujúcej sa emotívnej hudby a poskakovania veriacich. Nie je to tak dávno, čo dnes už emeritný arcibiskup trnavský Róbert Bezák vyjadril svoju predstavu pekla ako pocitu, že niekto nevyužil svoju príležitosť danú Bohom aby konal dobro. A je tu veľa rôznych predstáv zatratenia v kresťanstve. Jedni sofistikovanejšie iné také hlúpe, aby sa im dalo posmievať, pravda Mr. Harris? Ovšem výber protivníka, ktorému sa posmievam tiež o niečom hovorí.

Mojou úlohou však nie je riešiť náboženské predstavy kresťanov, to veľmi rád nechám na nich. Tu ide o ateizmus. Predpokladajme, že naozaj je to tak, že svet stvoril Boh, absolútny, všemocný, všadeprítomný a že vytvoril obrovské stádo ľudí nadaných slobodnou vôľou, ktorí sa ovšem o Zjavení a iných posolstiev Boha nikdy nedozvedia, čím sú vopred odsúdení k tomu, aby neboli spasení. Skrátka je to podľa Harrisa nefér, a preto je to nezlučiteľné s predstavou Boha dobrotivého a láskavého.

Opäť je tu vskutku detinský predpoklad, že ten čo stvoril všetko sa má riadiť nejakými férovými pravidlami, nejakou morálkou rovnako ako Sam Harris. Teda že férovosť je zákon nad všetkým. Potom ovšem je tá férovosť tým absolútnom a Boh je vlastne iba bohom, ktorý je niečím obmedzený. To však je reč o nejakom inom, nie kresťanskom Bohu.

Pozrime sa však na iný aspekt tejto témy, taký ktorý by veriaci vo vedu ateista Harris zrejme nemal problém brať ako férový, ba čo viac, samotnú otázku férovosti by považoval za nesprávnu. Podľa súčasného biologického pohľadu na vývoj života na Zemi doteraz vymrelo vyše 90% všetkých druhov, ktoré na Zemi kedy boli, a to je spodný odhad. Vďaka tomu sme tu my a môžeme o tom hovoriť. Je to férové? Hlúpa otázka, pravda? Je to skrátka prírodný výber, a ten je bezhodnotový rovnako ako gravitačný zákon. Aby prírodný výber bol možný, musí mať z čoho vyberať, preto sa v duchu darwinizmu predpokladá, že vzniká bohatosť variácií, z ktorých prežijú len tie úspešné. Tie, ktorých variácia bola menej úspešná, to sú tí „hinduisti.“ Vyčíta niečo pán Harris evolúcii? Zatracuje preto evolučnú teóriu ako stelesnenie Zla? Viem si predstaviť, že mnohí by toto považovali za láskavosť a dobrotu evolúcie voči nám už len z toho dôvodu, že vďaka vyhynutiu iných SME.

Nie, ja sa nemienim púšťať do detinských diskusií o tom, či Boh vyrába variabilitu, na ktorej potom realizuje nejaké pokusy. Našťastie toto nepovažujem za problém ateistu, nech si s tým lámu hlavy donekonečna kresťania a ich teológovia. Chcem tu iba poukázať na vieru Sama Harisa v to, že môže robiť morálne súdy ak ide o iný apriorný systém ako je ten jeho, zatiaľ čo o vlastnom apriornom systéme nemá nijaké pochybnosti. Ak kresťania veria v to, že Boh je k nim nekonečne láskavý a dobrotivý, môžu mať už len ten dôvod, že im umožnil existovať. Viem ja? Ak je k tomu z nám neznámych príčin nevyhnutné aby bolo zatratených miliardy hinduistov tak:

„Takhle nějak se hraje tenis bez sítě… Pak je nám řečeno, že Bůh je záhadný. A že boží vůli nikdo nerozumí“

No iste, absolútnu sa nedá rozumieť, ako sme si už povedali. A uisťujem pána Harisa, že rovnako sa nedá porozumieť tomu, prečo muselo vymrieť vyše 90% druhov na tejto planéte, pretože na rozdiel od toho, čo si väčšina myslí, evolúcia je stále nepochopený jav.

Nemá zmysel rozoberať ďalšie a ďalšie citáty zo samoľúbeho prejavu Sama Harrisa, pretože sú všetky o tom istom. Môžeme iba zhrnúť základné a priori jeho teológie:

  • Svet je podriadený absolútnym prírodným zákonom.
  • Svet je rozumne usporiadaný, čože rozum je principiálne rovný prírodným zákonom.
  • Rozum je ultimatívny nástroj rozhodovania o pravdivosti javov.
  • Existuje len to, čo možno rozumom dokázať.
  • Veda je najdokonalejší nástroj rozumu.
  • Ak Boh existuje, tak je podriadený rozumu.
  • Ak Boh existuje, tak sú pravidlá, napríklad morálne, voči ktorým sú si Boh a pán Harris rovní.
Nič z toho nemôže Harris dokázať, môže v to iba veriť. Navyše, ako sme videli, väčšina týchto a prirori je prinajmenšom spochybniteľná.